استاندار خراسان رضوی گفت: در مجموع یک هزار و ۹۵ پروژه به ارزش ریالی ۱۰۳ هزار و ۸۷۲ میلیارد تومان در هفته دولت در خراسان رضوی افتتاح و کلنگ‌زنی می‌شود.

افتتاح و کلنگ‌زنی ۱۰۹۵ پروژه طی هفته دولت در خراسان رضوی

به گزارش قدس خراسان، یعقوبعلی نظری ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته دولت در محل ساختمان شهید باهنر استانداری خراسان رضوی، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت به‌ویژه شهید آیت الله رئیسی اظهار کرد: هر ساله در هفته دولت وزارت کشور تحت سامانه منتاک پروژه‌های یک ساله خودش را جمع‌بندی و ارائه می‌کند، امسال نیز توسط دستگاه‌ها با ثبت در این سامانه این اتفاق افتاده است، در این هفته ۹۷۶ پروژه به ارزش ریالی ۶۷ هزار و ۱۹۶ میلیارد تومان در استان افتتاح می‌شود که اجرای آن توسط دستگاه‌ها طی یک سال گذشته یا قبل از آن آغاز شده بود.

استاندار خراسان رضوی افزود: با وجود اینکه که سیاست این را نداریم که پروژه جدیدی را آغاز کنیم اما بر حسب ضرورت‌ها و مبتنی بر نیازها باید عملیات اجرایی برخی از پروژه‌ها را آغاز می‌کردیم، به همین جهت ۱۱۹ پروژه دیگر به ارزش ریالی ۳۶ هزار و ۶۷۶ میلیارد تومان در هفته دولت کلنگ‌زنی می‌شود.

وی ادامه داد: در مجموع یک هزار و ۹۵ پروژه به ارزش ریالی ۱۰۳ هزار و ۸۷۲ میلیارد تومان در هفته دولت در خراسان رضوی افتتاح و کلنگ‌زنی می‌شود.

نظری خاطرنشان کرد: این پروژه‌ها نمادی است برای اقدامات و تلاش‌های دستگاه‌ها که برحسب طراحی و برنامه‌ریزی که در شروع به‌کار دولت سیزدهم براساس مسئله‌محوری انجام شده بود.

استاندار خراسان رضوی افزود: ما در شروع دولت سیزدهم با نگاه مسئله‌محوری کار را آغاز کردیم، چرا که باید مبتنی بر حل مسائل برنامه‌ریزی کرده، اهداف عملیاتی را روشن کنیم و برای تحقق آن اهداف در دستگاه‌های مختلف برنامه‌هایی را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه ۳۴ کلان‌مسئله را در حوزه‌های مختلف در خراسان رضوی احصاء کرده‌ایم، گفت: در حوزه زیرساختی و عمران ۱۴ کلان‌مسئله، در بخش اقتصادی ۱۰ کلان‌مسئله، در حوزه فرهنگی و اجتماعی ۷ کلان‌مسئله و در بخش سیاسی نیز ۳ کلان‌مسئله در خراسان رضوی داریم.

نظری متذکر شد: براساس این کلان‌مسئله‌ها اهداف عملیاتی و پروژه‌ها مشخص شد، به‌عنوان مثال تنش آبی، ناترازی برق و ناپایداری انرژی یکی از کلان‌مسئله‌های ما بوده و به‌طور طبیعی ضروری است که برای حل این کلان‌مسئله ما اهداف عملیاتی متعددی را طراحی و برنامه‌ریزی می‌کنیم تا به پروژه برسیم. بنابراین ممکن است ده‌ها پروژه به‌عنوان اهداف تعریف شود تا بخشی از این کلان‌مسئله حل شود.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: بر اساس این ۳۴ مسئله اهداف یا پروژه‌هایی در دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف تنظیم شد و در نهایت بعد از سه سال فعالیت ۱۳۹ دستاورد شاخص در چهار حوزه اساسی زیرساختی و عمران، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و سیاسی به ثمر رسیده است.

وی متذکر شد: به‌عنوان مثال در موضوع ناترازی برق چهار نیروگاه طی سه سال با ظرفیت حدود ۷۰۰ مگاوات به بهره‌برداری رسیده است، در حالی که در ۱۰ سال قبل از آن تنها یک نیروگاه به بهره‌برداری رسیده بود.

نظری یادآور شد: با توجه به موضوع تنش آبی در استان باید پروژه‌هایی برای تأمین، مدیریت و مصرف آب تعریف کنیم که در زمینه تأمین آب پروژه انتقال آب از ارتفاعات شمال مشهد و دریای عمان را داشتیم، در زمینه تصفیه آب نیز به‎عنوان جایگزین برای کشاورزی، صنعت و خدمات باید فاضلاب را تصفیه می‌کردیم که در این راستا تصفیه‌خانه چرمشهر را افتتاح کردیم، برای ذخیره‌سازی یا مدیریت آب‌های سطحی نیز پروژه سد شوریجه را به بهره‌برداری رساندیم.

استاندار خراسان رضوی افزود: در مباحث مربوط به پایداری شبکه آب نیز باید موضوع ذخیره‌سازی آب را مدنظر داشته و نیاز است که در وضعیت تنش آبی ذخیره‌سازی آب به‌صورت متعدد در شهرهای مختلف استان را داشته باشیم، همچنین برای جلوگیری از هدررفت آب باید شبکه توزیع در شهرها اصلاح شود.

وی با اشاره به اینکه پروژه‌های دیگری را نیز در زمینه حل مسائل ناترازی انرژی در استان مانند نیروگاه بادی داشته‌ایم، عنوان کرد: اگر سرمایه‌گذاری با اتکا به بخش خصوصی صورت نگیرد، مشکلات اشتغال، تولید و بازار حل نمی‌شود.

نظری درباره موقعیت ترانزیتی استان گفت: خراسان رضوی در بخش شرقی کریدور شمال _ جنوب قرار دارد، همچنین کریدور شرق به غرب نیز از خراسان رضوی عبور می‌کند، این دو کریدور در ۳۵ کیلومتری جنوب مشهد یکدیگر را قطع می‌کنند، به همین دلیل این استان نقطه حیاتی ترانزیت در کشور است، ما با همین هدف که در نقاط ترانزیتی استان به دنبال ایجاد ظرفیت هستیم، ایجاد دهکده لجستیک که مصوب شده است نیز یک پسکرانه خوب لجستیکی برای مناطق آزاد دوغارون و سرخس است.

استاندار خراسان رضوی از رشد ۱۱۲ درصدی ترانزیت از مهر ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۲ خبر داد و عنوان کرد در این مدل ترانزیت کالا از ۱.۶ میلیون تن کالا به ۳۴ میلیون تن کالا رسیده است.

وی با بیان اینکه یکی از لوازم و ابزارهای گسترش زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری است، افزود: تقدم با سرمایه‌گذاران استانی، بعد کشوری و بعد هم خارجی است، سرمایه‌گذارانی از امارات، ترکیه، روسیه و چین با توجه به اهمیت ترانزیتی خراسان رضوی مشغول سرمایه‌گذاری در استان هستند، طبیعی است که کشورهای خارجی در جای سرمایه‌گذاری می‌کنند که از نظر محاسبات اقتصادی برایشان مقرون به‌صرفه باشد.

نظری ادامه داد: هر سرمایه‌گذاری می‌تواند عوارضی هم داشته باشد به‌همین دلیل ما باید در مدیریت این موضوع را مدنظر داشته باشیم که این عوارض را به حداقل برسانیم.
استاندار خراسان رضوی گفت: مشکلات ایجاد شده بین بهره‌بردار خط ریلی افغانستان و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی اختلافات داخلی است که با هماهنگی‌های انجام شده توسط معاونت اقتصادی استانداری، اکنون مشکلی برای تردد ناوگان ریلی در مسیر افغانستان و ایران در مرز ریلی خواف وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اگر کاری که امروز باید انجام شود، صورت نگیرد دچار انباشت مسائل و مشکلات می‌شویم و جبران آن کار بسیار سختی است، متذکر شد: اکنون تولید برق در استان مازاد نیاز ماست اما توزیع برق به‌صورت کشوری مدیریت می‌شود.

نظری خاطرنشان کرد: اعتبارات عمرانی کشور کفاف ساخت نیروگاه را نمی‌دهد، به همین دلیل ما مسئله مولدسازی را مطرح کردیم، اینکه موضوع تنش آبی را در جامعه احساس نمی‌کنید به این معنا نیست که در این زمینه مشکل نداریم، بلکه در حال فعالیت برای تأمین آب هستیم.

استاندار خراسان رضوی افزود: در حوزه آب، گاز و برق سیاست ما این بوده که در مدیریت استان به این مسائل به‌صورت متمرکز پرداخته شود و در یک بازه زمانی محدود حداقل معضلاتی که می‌شود حل کرد را حل کنیم.

در ادامه این نشست معاون امور عمرانی استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه در زمینه ناترازی برق و پیک مصرف برق در سال جاری یک هزار مگاوات برق تولیدی استان را به سایر نقاط کشور دادیم، گفت: در زمینه توزیع برق نمی‌توانیم مرزبندی کنیم و بگوییم به استان‌های دیگر برق نمی‌دهیم، چون در مواقعی به دلیل کشوری بودن خصلت شبکه، ما هم باید از شبکه برق دریافت کنیم.

جواد خدایی افزود: کشور با یک عقب‌افتادگی جدی در زمینه تولید برق مواجه است، نکته دیگر این است که سالانه پنج درصد به میزان مصرف برق افزوده می‌شود و برای اینکه کشور این کمبود را جبران کند، نیازمند گسترش ساخت نیروگاه است. 

وی یادآور شد: از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۴۰۰ یک واحد نیروگاهی بخار در فردوسی ایجاد شده اما طی سه سال گذشته چهار واحد نیروگاهی در استان ساخته شده است، دولت برای ساخت نیروگاه‌های بخار، سیکل ترکیبی، بادی و خورشیدی هزینه‌ای انجام نمی‌دهد و همه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ساخته شده است، تنها در زمینه انتقال و ایجاد پست‌ها دولت موظف است که توسط شرکت‌های برق منطقه‌ای این کار را انجام دهد.

معاون امور عمرانی استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰، ۱۷ مگاوات برق خورشیدی در شبکه داشتیم و این عدد در پایان سال گذشته به ۵۱ مگاوات رسیده و این نشان‌دهنده سه برابر شدن تولید برق خورشیدی در استان است.

خدایی با بیان اینکه ۵۰۳ مگاوات قرارداد احداث نیروگاه خورشیدی در استان امضا شده است، گفت: خراسان رضوی با سرمایه‌گذاری کشاورزها پیشگام احداث نیروگاه‌های خورشیدی کوچک‌مقیاس برای چاه‌های کشاورزی شده است که تا این لحظه نزدیک به ۱۴ مگاوات قرارداد نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس داریم که بیش از سه مگاوات آن به بهره‌برداری رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.